پایگاه خبری رویداد کرمان
1403-02-26 04:17
استان کرمان

رییس‌کل دادگستری کرمان: مشارکت مردم در انتخابات تهدیدها را دور می‌کند

رییس‌کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه امنیت و اقتدار در هر جامعه‌ای صرفا از طریق مسائل نظامی محقق نمی‌شود، گفت: یکی از مسائلی که کشور را حفظ، خطرات و تهدیدات را دور و اقتدار و امنیت آفرینی کرده، حضور پرشور مردم در انتخابات سال‌های قبل بوده است.

به گزارش “رویداد کرمان” به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم حمیدی روز چهارشنبه در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان افزود: در قانون جدید انتخابات، ناظرین در حکم ضابطین قضایی هستند.

رییس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: قوه قضاییه در انتخابات نه مجری است و نه ناظر و در مواد قانونی انتخابات، وظایفی برای قوه قضاییه در نظر گرفته‌اند یکی از وظایف قوه قضاییه تشکیل ستاد پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی و تشکیل شعب ویژه رسیدگی‌ به جرائم و تخلفات انتخاباتی است.

وی گفت: تکلیف دیگری که در قانون جدید انتخابات برای قوه قضاییه درنظر گرفته شده، آموزش ناظرین و مجریان انتخابات است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با بیان این مطلب که در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری هستیم، تصریح کرد: صندوق‌های رای به منزله یک رفراندوم برای جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و انتخابات پیش رو در داخل کشور و جوامع بین المللی اهمیت فراوان دارد.

وی افزود: با وجود مشکلات اقتصادی موجود، فشار تحریم‌ها و گلایه‌مندی مردم از عملکرد برخی مسئولان؛ اما مردم پای نظام، انقلاب و آرمان‌های امام و شهدا ایستاده‌اند و میزان مشارکت در انتخابات بالا خواهد بود و مردم نشان خواهند داد که با حضور گسترده در پای صندوق های رای بار دیگر تودهنی محکمی به استکبار جهانی خواهند زد.

رییس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه در سال های اخیر هیچ کشوری به خود اجازه تجاوز به خاک ایران را نداده است، علت این امنیت را حضور دائمی مردم در صحنه ها و راهپیمایی ها دانست.

انتخابات، عرصه حضور مردم در تعیین سرنوشت کشور

وی بیان کرد: انتخابات عرصه حضور مردم در تعیین سرنوشت کشور است و برگزاری یک انتخابات پرشور و باشکوه تاثیر زیادی در افکار عمومی دارد و موجب اقتدار در سطح بین‌المللی و جهانی جهانی خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی با بیان اینکه در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری هستیم و سیستم و ساختار انتخابات شفاف و عادلانه است، ادامه داد: به اذعان دوست و دشمن انتخابات در ایران از ابتدای انقلاب به شکل کاملا سالم برگزار شده و نامزدها از طیف های سیاسی مختلف شرکت کردند و مردم به هر کس اقبال داشتند، اسم همان فرد از صندوق بیرون آمده است.

فرآیند اجرا، نظارت و برگزاری انتخابات به دور از تخلف

وی تاکید کرد: فرآیند اجرا، نظارت و برگزاری انتخابات در جمهوری اسلامی ایران به شکل سالم و به دور از تخلف برگزار می‌شود زیرا که معتمدان و مردم برگزارکنندگان و ناظران انتخابات هستند.

رییس کل دادگستری استان کرمان اظهارداشت: مطالبه جدی و انتظار مردم این است که احکام دین در جامعه جاری باشد و در اوایل انقلاب به قانون اساسی رای دادند و خواستار این بودند که قوانین الهی و اسلامی در متن جامعه باشد.

وی تصریح کرد: سه وظیفه مهم شورای نگهبان نظارت بر مصوبات مجلس طبق اصل ۹۱، تفسیر قانون اساسی طبق اصل ۹۸ قانون اساسی و همچنین نظارت بر کلیه فراینده‌های انتخابات است.

حجت الاسلام و المسلمین حمیدی ادامه داد: شورای نگهبان بر فعالیت نامزدها نظارت و از تخلفات احتمالی مجریان پیشگیری می کند تا در نهایت از آرا مردم صیانت شود.

وی بیان کرد: شورای نگهبان با استفاده از هیات نظارت در ستاد مرکزی، هیات استانی و هیات نظارت شهرستان، بر روال و برگزاری انتخابات نظارت می‌کند.